Galenpanna och tuppjuck

Tuppjuck ovan och fiskemani under

Att jag är en galenpanna är nog inget nytt för de som känner mig.

Alltid lika obotligt obstinat, barnslig och impulsiv… att kravla med på tok för lite kläder på dyblöt is längs ett stormigt vinterhav är inte alls bra. Eller vuxet. Eller klokt. Men det är jag.

Efter min och makens tur till galleri Ottimo inne i stan, där mina foton hängdes under lördagen åkte vi tillsammans vidare ut mot havet.

Till Björlanda Kile närmare bestämt, där rean på Sea Sea hägrade likt en oas i öknen för honom, den fisketokige maken. För mig däremot hägrade min skatt –  isen som broderade havet och jag kunde knappt bärga mig tills jag fick komma ut ur bilen.. men redan ett par steg utanför bildörren ville jag vända tillbaks igen – det var hutlöst kallt! Att kravla på mage i 10 minus och säkert lika många sekundmeter med en trasig jacka som hela tiden öppnade sig nerifrån och ett par tunna jeans som fullkomligt slörpde åt sig fukt, var INTE skönt!!! Jag skakade så att det till slut inte gick att ta ett endaste kort – trots att slutartiden var 1:200 dels sekund! Galet är bara förnamnet. Dumdristigt och typiskt mig som vill ha NU – se NU – leva NU!!

Än mer märkligt skulle nog gemene man tycka det vara att jag genast efter ett ombyte, kastade mig ut igen med kameran i högsta hugg. Men nja- inte för en fotograf. Surtesjön i sonedgången var smärtsamt vacker med sina isformationer runt stenar och forsande vatten i solens glö. Ett statvi hade gett precis det resultat sjön förtjänade. nu hade jag inte det, inte tid hellre. Solen sjönk ner aldeles för fort, men ett par änder mumsade glatt i sig den mat min fågelvän Göte slängde ut till dom. Ett frenesi utan dess like jag passade på att försöka få fram i den första bilden genom längre slutartid (lutad mot ett träd).

Med lika blöta kläder var jag lika salig efter omgång två… dessa fantstiska isformationer blir man ju helt tosseförälskad i och kan väl knappast se sig mätt på konstverk efter konstverk som det fullkomligt myllrar av ute i naturen vid den här årstiden.

 När det gäller foto och den passion man känner inför att UPPTÄCKA, bli först med att se och sedan få visa det för och dela det med andra, är jag långt ifrån ensam om dessa tokerier.

Spaltkilometrar skrivs om tidiga mornar, om stelfrusna händer och fötter och hur många profilbilder finns det inte på fotografer med is i skägget? Det är inte ett tecken på idioti – det är ett tecken på en hängivenhet. I alla fall mär det handlar om män har jag märkt. Kvinnor förväntas på något sätt vara mer.. förnuftiga.. vänare kanske? Vi skall inte smutsa ner våra vackra ehum ”små”  kroppar. En bild av mig som människa jag vägrar (återigen) obstinat ställa upp på.

Men nog kändes det ofantligt idiotiskt DUMT att kravla på isen i den kylan och med den bristfälliga klädseln. Jag klarade helt enkelt inte fysiskt att fotografera lika länge som jag hade velat..  Det bästa med livet är att man alltid eller oftast får en till chans och när det gäller foto så duggar chanserna tätt… varje sekund finns det ju ett motiv att föreviga? Överallt!

Och på lördag är det jag som kastar mig ut igen på fruset hav vid första bästa tillfälle:-)

Fast – det är inte sant som dom säger.. gamla hundar KAN lära sig sitta – den här gången är det jag som tar på mig långkalsonger och jacka som håller tätt.

Kvinnan i duschen:

 

Fruset delta:

Gravid kvinna, eller tankebanor

Mytokombrier?

16 thoughts on “Galenpanna och tuppjuck

  1. Tack Anna! 🙂
    För både kloka ord, och en riktig spark därbak…själv har jag följt ”minsta motståndets lag” ett längre tag. Har inte känt varken inspiration eller lust att fota, och då har det fått vara.
    Men NU blev jag sugen! Herrejävlar…det finns ju hur mycket is som helst nu ju! 🙂

    I alla fall, du piggade upp mig!

    /maria

    1. Men så roligt att du blev inspirerad:-) !! Uj vad glad jag blir:-))
      Visst finns det massor!? Man blir ju skvatt tokig där ute!!!:-)
      Men SÅ skönt att kunna fotografera det och ”stanna” tiden ett ögonblick, det går ju tyvärr inte att skära ut en bit is och rama in..
      Hoppas du finner mycket vackert där ute:-))

      Mvh Anna

  2. Frussna, frussna jag sparar helst på krälandet till sommaren måste jag erkänna :0) Men när jag ser dina bilder blir jag lite sugen på att bege mig till något vatten trots allt. Din andbild är alldeles, alldeles underbar!

    1. Jo ärligt talat så föredrar jag det fysiskt själv med som sagt.. det var hutlöst kallt!!! Men på något sätt ”glömmer” man bort det ju där ute.. iaf om man har hyfsat med kläder på sig – annars går det inte att undgå kylans smärta.
      Vldigt roligt att du får lust att bevittna själv vad naturen bjuder på:-) Jag får lugnt stilla mig tills på lördag – men då!!:-)
      Mvh Anna

  3. Härliga is konstverk du förevigat. Spännande hur naturen skapar konstverk. De finns där, konsten är att upptäcka potentialen bland alla mönster och formationer. Det vill till en Vittra utrustad med Tamron för att upptäcka dessa små underverk i närbilds världen.
    /Mvh Kalle 🙂

    1. Åh stolle där.. *s*
      vem som helst med ett macro kan ju se detta och jag tror vi ÄR väldigt många.. se bra på fotosidan där det varje dag uppvisas nya härliga kreationer hämtade ur naturen… Att naturen överhuvudtage KAN skapa sånt här – bara ”sådär” är otorligt och jag känner mig ärad att få lov att se det…. där ute.

      Mvh Vittran

    1. Kul att du gillar henne Mona:-)
      Jag får sådan lust att bada när jag ser skummet runt hennes kropp, men får vänta ytterligare en vecka..:-(
      Badkaret kan inte sättas in än i huset.. men lagom till jul finns det iaf en här som önskar sig badskum o runda små badkulor o allt vad som finns;-))

      Kram Anna

  4. Jag säger bara: Ullunderställ – det löser det mesta av det obekväma så att man verkligen kan njuta av vinterns alla motiv. Tycker i och för sig att du hittat motiven utan ullunderställ! Härliga, fantasifulla, isiga bilder!

    1. Och det skall sannerligen på imorgon – om jag nu orkar ut dvs:-(
      En otäck känsla av förkylning börjar dra över kroppen och hur det slutar återstår att se..
      Tack Gert för att du kikade in här på isen:-)

      Hoppas du får en skön helg!
      //Mvh Anna

  5. Tack 🙂 Var jag inte fotosugen innan, så blev jag det definitivt efter att ha sett dessa iskonstverk 🙂 Ja tuppjucket också, som påminner om en oljemålning, av en sån där konstnär som nästan kastar på färgerna på tavlan med snabba penseldrag.
    Och nu blev jag sugen på att åka till Surte också, och se hur dom små vännerna har det 🙂

    Kram Jörgen, på väg tillbaka till dom levandes skara 😉

    1. En sådan där dyr konstnär menar du? He he. Visst tycks det där galenskapskonstverken alltid vara dyrast av någon anledning?
      Konstigt – de ser ju enklast ut att göra..,-)
      Det glädjer mig att du blev fotosugen Jörgen, själv försöker jag dämpa mitt fotosug och drar ner persienner på jobbet så jag skall slippa se alt det vackra – man vlll ju bara UUUT:-)
      God Jul vännen
      Kram Anna

Kommentera

