Black or white

Som Michael Jacksons skulle sagt – it doesn´t matter if you´re black or white.

Och inget yttre spelar någon roll – egentligen….?

Ändå är det just detta vi omedelbart döms för vid första anblicken!

Snygg, ful, rik, fattig… oseriös.. farlig? Borstat hår eller inte, smutsig eller kostym – våra kläd- och uppförandekoder styr oerhört mycket – iaf när det gäller impulsuppfattning.

Vi kan snabbt på en millisekund avgöra en medmänniska.

Att vi sedan kan ha grovt fel i vår bedömning har nog fler än jag upplevt…..?

Nu har jag inte varit med i någon dejtingsida, men kan nog tänka mig att det första man går på är utseendet, för att sedan läsa vidare OM den tilltalade..? Man skall ju stå ut med att se på människan och att läsa igenom allas test måste nog ta en evighet – men tänkt vad man kan gå miste om då..? Och hur vet man om det ens är sanning? Det kan ju vara en modifierad bild långt ifrån sanningen.

Vad döljs i mörkret bakom den tjusiga ytan?:

Kanske ett monster?:

I vårt vardagliga liv ÄR ögonen vårt främsta redskap, vi avgör, mäter, jämför… granskar och fattar beslut utefter.

Jag förde en diskussion igår med min man ang det faktum att jag ofta känner mig osynlig och behanldad som luft i sociala sammanhang, t ex i affärer där jag snabbt döms ut och anses som A: fattig och B: en ev stöldbegärlig typ. Med överlägsna blickar naglar sig deras blickar fast i min nacke för att bevaka alt ignorera mig totalt – absolut inte tilltala mig (något som inträffade senast igår)

Och vad grundar sig då detta på – enligt mig? Tja.. min klädsel och  min kanska lite ovanligare gångstil. Den är inte vanlig för en vuxen kvinna, definitivt inte accepterad. Vilket får mig bli än mer obstinat och bli sju resor värre.. Hmm konstigt att de tittar snett på mig? Tja nu när man läser svart på vittt hur undertecknad beter sig är det nog vid närmare eftertanke inte alls särskilt konstigt.

Den konstiga är ju jag? *s*

Tja, det är väl bara till att dra på sig överklassrocken, blonda håret och stega elegant i nyinköpta pumps på NK och leka med de andra små barnen..

NÄÄÄÄÄÄÄ jag trivs bättre här – och lukta på blommorna;-)

Någon måste ju vara annorlunda:

 

 

 

5 thoughts on “Black or white

  1. Hej Anna

    Din blogg är fullproppade med underbara bilder – men inte bara bilder…, du skriver så tänkvärda saker också, tankar jag delar med dig!

    Var rädd om dig!

    Mvh Tammy

  2. Vilka coola isbilder. Spännande och sköna utsnitt du hittat i denna villervallan av mönster, textur i isen. Det svåra är att hitta just dessa små utsnitt att känna innom sig när det stämmer. Vilket inte är lätt då bara en liten förändring kan ge en helt annan bild och känsla. Ser många mönster och figurer i dessa bilder 🙂
    Dröjer nog ett tag innan jag hittar liknande motiv här, då ett lager snö effektivt täcker dessa motiv… till dess njuter jag av dina sköna konstverk.

    Kalle 🙂

    1. Så ni har så mycket snö kvar.? Även nu idag?
      Här har det porlat och forsat så det står härliga till! Med 4 plusgrader går det fort!
      Inte mycket snö finns kvar och is smälter snabt…. var ute en snabb sväng i dag för att fånga isen, men det blev bara en trekvart då min syster med familj kom på besök, vilket ju var roligt på ett annat sätt:-)
      Det glädjer mig att mina isbilder kunde ge en inblick i vad som finns under snötäcket – tids nog kommer det fram även hos dig skall du se! 🙂
      Mvh Vittran

Kommentera

