Färgens lockelse

Jag fick mig en fundera efter ett svar på FB nyss.. jag hade benämt en fjäril i mitt förra inlägg som oansenlig just pga  att den inte hade någon färg. 

Men visst – till sin färg var den definitivt vad man skulle kunna kalla för oansenlig. Den var grå rätt o slätt. Men självklart tycker jag inte den var oansenlig i sig, jag valde ju att följa efter den, smyga mig på den och fascineras för att strax efter fånga den i kameran? Men visst hade jag utan tvekan heller sett en sprakande orangeröd fjäril om jag hade fått välja. 

 Så varför är det där med färg så lockande… nog borde det vara en nog så utmanade uppgift at fånga en färglös varelse på ett tilltalande sätt? Kanske är jag helt enkelt bara van vid starka färger, bortskämd med eller tycker bara om just färg. Däremot finns det fantastiskt duktiga fotografer som fotograferar i svartvitt med den äran – t ex Marcus Moström som nyss gett ut en bok om Fårö. Men alla behöver inte kunna allt – mästare bliv vid din last och tja , what can I say? I LIKE COLOR!!:-)

Visst är det  lite intressant varför just färg lockar oss så. På Fotosidan debatteras det huruvuda det vanliga är oitressant att se och det ovanlig lockar oss just för vi inte sett det förr?

Jag håller både med och inte med.

Ta det där med färg t ex.. nog har vi sett starka färger till förbannelse?  Fjärilar och blommor är lika starkt lysande i sina färger men tröttnar vi på dom? Icke!

Min tro är att vi vill bli överaskade men ändå ha ett förhållningssätt till det vi ser på, vi VILL känna igen, men bli överraskade med det – en blå ros fascinerar t ex mer än en röd pga dess sällsynthet, men färg tröttnar vi nog aldrig på.

Dagens färg får härmed bli rosa på den Ulmestrandska sidan, anledningen varför får helt enkelt bli för att det är min namsndag idag:-)

Anna Kristina Ulmestrand. Ett rosa namm för en rosa tjej som hyllar ett rosa band. Passar väl bra som ett avslut på en fruntimmervecka:-)

Nu håller jag bara tummarna för att solen vänder åter igen!

 

 

10 thoughts on “Färgens lockelse

    1. Åh man tackar;-)
      Jag får passa på och grata aal andra som heter Kristina idag med!! Märkligt dock med att den enda tillfället då man berörs av sitt andra namn är just vid namnsdagar. Min mor är väldigt duktig på att komma ihåg sådant och om hon inte ringt mig tidigare idag skulle jag inte ha kommit ihåg det själv;-)

    1. Men oj kors.. tack så hemskt mycket, men många är det ju som är bra på färg och inte minst foto – jag tycker som nog många andra väldigt mycket om just färg iaf:-)
      Mvh Anna

  1. Du om någon är en person med färg, så även dina bilder,.När Rune sitter och ser någon gammal film eller dokumentär i s/v. så brukar jag gå fram till tv`n, banka på den och fråga om den gått sönder på något sätt!!

    /Mona

    1. Tycker du det? Tack vad trevligt att höra (eller tja inte att du slår sönder tv:n då;-)).. färg är liksom livens essens tycker jag och njuter i fulla drag av färg och den endorfinkick man nästan får av färg..

      /Mvh Anna

  2. Spinner litt rundt på nettet etter inspirerende naturfotoblogger, og denne her er virkelig bra! Så mange flotte bilder! Får nok ta med makrolinsa ut i dag:-)

    1. Hej Eli
      Tack så mycket, vad roligt att du fick lust att fotografera makro – det glädjer mig mycket 🙂
      Såg dina sköna naturbilder och kommer garanterat kika in fler gånger på sin sida!
      Mvh Anna

Kommentera

