Jag kom försent

Det hade utlovats klart väder på lördagen!

Eller uppehåll åtminstone.

Med ett yippie såg jag fram emot denna dag som säkert så många andra – först hade jag drömt om att få sova ut lääänge, vilket det inte alls blev som jag hade hoppats.

Jag hade därför sett fram emot åtminstone en timmes fotograferande, eller kanske rättare sagt en timmes frisk luft och en så välbehövlig promenad på Botaniska trädgården.

Det blev inte uppehåll märkte jag på plats. Inte på långa vägar! (Tack och lov för handväska säger jag bara – vad som kunde hänt min lilla älskling annars vill jag inte tänka på. Kameran alltså!)

Och att solen nu går ner vid 3 på eftermiddagen var något jag heller inte tänkt på. Surprise!  För självklart fann jag vackra blå blommor där i pissregnet och mörkret – sjäääääälvklart! När inte ljuset räcker till eller när omständigheter ser till att foto är omöjligt, ja men visst sjutton dyker dom upp då motiven?

Men jag skulle inte ge mig! Ett par skak/mörkerbilder på det upplysta växthuset i becksvart mörker var iaf det bästa lördagen gav med sig..

På söndagen tog jag resolut bilen återigen, vrålade till familjen att ”jag åker och fotar” och gjorde ett nytt försök i parken. Och ja det var faktiskt MER uppehåll än lördagen trots att vädertolkarna utlovat motsatsen.

De hade rätt på en punkt dock: det blåste…

Jag tillhör dom som gillar oväsenet en storm för med sig.. hur det ser ut som en högre makt försöker skaka liv i träden och gör allt i sin makt för att få dom vakna! Ett riktigt.. yrväder med liv och energi.

Och grenar dom föll.. och skyltar ramlade av vägen.. och man bara undrar stilla för sitt inre hur så många skruvar kan vara lösa? Egentligen?

De blå stod kvar dagen efter, dock inte lika vackra som jag mindes dom från föregående dag – var det det onåbara som möjligen färgat min syn av de små blomstren? Kanske.. det man inte kan få är ju som bekant det man oftast vill ha. Eller också var det dess blå färg som lös upp i mörket under föregående kväll.

Men förutom de blå fanns det mycket mer, ett rådjur stod och tittade på mig från ett berg intill, men macrot gjorde den inte rättvisa (även om den finns förevigad). Nej för ett macro passar fröställningar bättre:

Ungefär lika många som stjälkarna stötte jag på under min vandring  i parken. De gick i par och huttrade under ett gemensamt paraply.. parken verkade vara det sista ställe de ville vara på. Romantiskt på sitt sätt.. Så ja, parkeringar fanns det alltså gott om för ovanlighetens skull:-)

Och vad är då detta? En liten skrott:

 

22 thoughts on “Jag kom försent

    1. Tacksam blir man där ute genom tamrons öga – för livet för luft och för sina ögon.
      Men det KUNDE fått slutat regna med;-)
      Tack Bo för att du gjorde ett avstamp på din färd med kryssaren
      Mvh Anna

    1. Tack så mycket L
      Jag blir nyfiken och anar att du menar din egen själ? Eller allas kanske? Fantastiskt trevligt om en bild kan förmedla mer än bara ett fysiskt ting för den som betraktar, så jag tackar dig.-)
      Mvh Anna

    1. Hej Kai och tack så mycket!
      Ja vintern är väldigt långt borta här i Göteborg. 10 plusgrader och vårvindar sveper in över landet. Buskarna blommade ine i parken och det kändes riktigt galet måste medges. Nu håller jag mina tummar för snö och kyla så de vackra frostmönstren kan dyka upp:-)
      Misstänker ni har det redan hos er i Norge..?
      Mvh Anna

  1. Underbara färger och kompositioner!! Man blir genast på glatt humör, och piggare än innan. Verkar vara en spännande plats det där. Hur var det nu angående väder. Hmm. Finns inget dåligt väder bara dålig fantasi… eller? Nä jag minns inte! 😉

    1. Det glädjer mig att höra:-) Tack åke (å blommornas vägnar)!
      Nog för jag måste erkänna att jag själv svor och fräste emellanåt i blåsten och regnet, men det kom faktiskt solglimtar in emellan och de minutrarna levde man ju för – då gick kameran varm må du tro!;-)
      Men ja visst är det en spännande park! OM du inte besökt den rekommenderar jag den varmt.. speciellt på våren/somaren då det verkligen exploderar av färg o form i parken!
      Det finns alltid något där – men det gör det ju iof var som helst ute i naturen;-)
      Som fjädrar t e x?:-)
      Mvh Anna

  2. Skulle egentlig si at bilde nr x og nr y var kanonbra……men så lar jeg det være. Det var jo ”underbara bilder” alle sammen og med en slik ”Anna-touch” som jeg husker fra Vårgårda 🙂 Herligt!

  3. Riktigt vackra bilder trots väder då ;-). Blåsväder skapar det bästa och vackraste naturliga filter-för-och-bakgrund som finns tycker jag…konstig mening det blev men du fattar hur jag menar.

    /Mona

  4. Jag håller med Dig att blåsväder kan vara inspirerande…, men det finns vindar och vindar… Just sista stormen knäckte ett träd i trädgården och blåste sönder nästan allt som var kvar i rabatterna… och mina fönster var täckta av ”saltfilter” 😦

    I dina bilder ser även fröställningar ut som juveler 🙂 Härlig kaskad av färger och former.
    Hälsningar Halina

    1. Men aj då:-(
      Vad tråkigt att höra, beklagar – saltfilter kan vara fint det med iof?:-) Men att få trädgården sönderbombaderad är inte roligt…. en del träd har man sett nerblåsta i omgivningarna med – men är dock förvånad över att det blev såpass förhållandevis ”lite” skadeverkan – ute på Vinga fyr utanför Gbg hade det blåst 36 s/m – dvs orkan och orkaner gör skadan utan tvekan! Det är inte ofta Älvsborgsbron här i stan stängs av men så skedde dock under helgen.
      (Iof, jämför man oss med de tropiska cykloner som drar in över USA, där hur och bilar lyfts upp är det ju en fis i rymden)

      Tack för att du kikade in Halina:-)
      Mvh Anna

  5. Härliga bilder som vanligt! Men lite ur led är tiden. Ser ut som du fångat blommande gentiana (den blåa) i senhösttid. Fantastiskt vad du fick till det när de flesta satt inne och kurade och önskade att det skulle sluta blåsa.

    1. Ah gentiana, tack för infon:-) Jag läste på och ser att höstgentianorna skall finnas i blom till långt in i november, förmodligen kommer det bli december nu när värmer ser ut att hålla i sig som den gör.

      Ja du – nog önskade jag mig också vara inne där och då, men abstinensen efter frisk luft och egentid blev väl helt enkelt för stor;-)

      Mvh Anna

  6. I get home, finaly get to sit and check my mail and what do I see^^ Your words and insight into our world is realy uplifting and I envey your positive motives for getting dirt under your nails!
    Just one of these shots would make any trip worth the trouble. Liked the ”Shake and Take” idea very much or were you just cold?!
    As for a realy windy day for inspiration, well finding the right grouth is not easy, yet you have done so well with these. It was nice to see more than one of the seeds. Realy good clarity, guess you had a pritty high ASA to get these hand held shots.

    Thankyou Anna for the fresh insight and energy.

    1. How nice to see your name here again 🙂
      I am honored that you follow my blog!

      You’re right, I had to go up in ISO in those pictures.
      It was photographed at midday(which usually should generate a low-iso) yet it was ever so dark, as it can be November. I could still keep the ISO down to acceptable levels and guess that the images are taken at 400 ISO (have not originals here at work because the disk is placed at home )
      I must admit that the Shake and Take photos were a combination of both shaking of the camera and the cold;-)
      I’m glad you liked them!

      Thank you for your comment and welcome back:-)

      Yours sincerely, Anna

  7. Du är inte bara vacker, utan du är även en helt ”outstanding” fotograf…och som om inte det skulle räcka, så är du helt fantastiskt trevlig 🙂

    Du skriver alltid så vänliga och personliga svar till var och en av dina bloggläsare. Du tar dig verkligen tid att läsa och begrunda våra kommentarer. ♥

    Det syns och känns att du verkligen älskar att fotografera…Canon + Anna + Tamron….
    vad blir det ? CAT ….Catwoman, ett passande namn på dig 🙂 Mjuk, sinnlig och uppfinningsrik.

    Nej, nej….jag har inte druckit några starka drycker :))) Blev bara lite lyrisk och uppåt när jag läser din blogg och studerar dina fina bilder.

    Titta på bild nr.6 till höger , bakom de runda frökapslarna. Vad skådar mitt öga om inte en krokodil…ser du också krokodilfacet?

    Ha det bra och var rädd om dig. Var lite försiktig nästa gång du fotar i parken, för där finns bevisligen krokodiler :)))

    Kram från
    Christin

    1. Men Jösses kvinna vilka rader?
      Om jag inte hade vetat bättre skulle jag tro du var mutad/köpt av mig *s*

      Vad skall man svara……

      Att du haft en bra dag igår tror jag mig skönja genom dina rader ?:-)
      Glad och uppåt och OTROLIGT positiv är du iaf!!

      Och du – det är ALDELES för vänliga rader, jag är nog inte lätt att leva med alla gånger. Mjuk och sinnlig? Tja en bra dag kanske – precis som alla andra, men merparten av dagarna skulle jag nog kalla mig barnslig och blyg.
      Vi bär väl alla på det bagage livet gett oss – olika tungt för olika människor, men det formar vårt inre. Man kan ju bara hoppas att man blir ödmjukare av de läxor livet planterar åt oss…

      Att ditt inre är väl utvecklat till att se och hitta kreativa motiv står klart för mig:-) Att se den där krokodilen kräver ett utpräglat sinne!

      *s* Jag lovar akta mig för krokdodiler om du gör det, dom bits ju rackarna;-)

      Kram från Anna

Kommentera

