skräpet

I ett nutida fönster står 3 överblommade hyacinter.

Dess blå ton är nu gulnad, nästan lika gultonad som den vita koppens kvarlämnade kaffegrund och borde ha slängts för många dagar sedan.
Fönstret bakom är smutsigt och uppvisar ett ytterst mediokert julförsök.
Det misslyckade spelade ingen roll.
De 3 blå, så vackert inbäddade i mossbotten gjorde på egen hand julen komplett i det lilla köket.
En jul som nu alltså avslutats redan innan den börjat.
Dess doft har välkomnat mig i ett par veckors tid nu när jag stigit upp på morgonen..
Med sin söta doft har den talat den om för mig att dagen är så perfekt den kan bli.. just då, den där unika stunden när jag öppnat sovrumsdörren och kände doften.
Sekunden efter vällde morgonstressen över mig igen; på med kläder, in med linser, på med smink, springa ner och sätta på kaffe, in med frukost, borsta tänder, på med jacka, vråla hej då.. ut till bilen…. in till jobbet.
Allt gjort på en halvtimme.
För att spara dess minne gjorde jag något för mig högst ovanligt – förevigade de gulnade blå inomhus på lördagskvällen med blixt  (dock utan stativ). Det blev dock en mycket vanligt ”Annainstallation”, dvs rangligt staplad på pastaburk, en kruka och ett glas för att även nå upp till taklampan för extraljus.
Så nu finns dom där – även på bild:-)
Doften är dock borta och blommorna slängda sedan igår…..

12 thoughts on “skräpet

    1. Kul och värmande att höra:-) Inspirerad är alltid något väldigt bra i mina öron:-))
      Det är inget konstigt: jag fotar igenom en annan hyacint, MED blixt och med ett 60 mm macro (då förståss på canon 400 D – tyvärr, den fungerar inte till 5D)
      Hoppas du testar, det är ju alltid kul att ta vara på skiten;-)
      Mvh Anna

    1. Ja doften är tyvärr borta..
      Men önskar att jag kunnat skicka en dos hyacintdoft genom nätet till er som julhälsning – det finns väl ingen bättre doft än just hyacinter:-)
      Tack Kai för din kommentar:-)
      Mvh Anna

  1. Haha en ”Annainstallation” härligt nytt ord och med det ordet så vet jag precis vad som menas. En skön närbild/er som kittlar fantasin både det som är uppenbart och det som efter enstunds betraktande uppenbarar sig 🙂 och allt med din speciella touch.
    Tex ”hya_MG_0099” Visst är det en närgången bild på hyacint blommor i fokus en spännande bild MEN! den är i samma stund blommor som är instuckna i håret på den förnöjsamma blundande kvinnan med lockigt hår och hon framträder med sitt lockiga hår och blommorna som dekoration i sitt hår mer och mer, ju längre jag betraktar bilden…Spännande! 🙂

    ”hya_MG_0062” ännu en bild där det döljer sig en person i bilden för strax ovan höger nedre hörnet strax ovan den suddiga ljusa ”blobben” så döljer det sig ett väsen med stora ögon och gapande mun, sen ser min fantasi ett antal diffusa figurer till som är svåra att förklara då de ständigt byter plats och ändrar skepnad…
    De Andra bilderna bjuder också in till fantasilek om mystiska saker som tittar fram i bilderna förrutom det uppenbara. Tjusigt!
    Ha nu en bra upploppsraka mot julaftonen med alla ”måsten” 😉
    Juliga hälsningar Kalle 🙂

    1. Hehe, ja maken brukar alltid kalla det för det när jag är i farten och livsfarliga ställningar byggs upp. Det är mig i ett nötskal, jag tar det som finns – är så långt ifrån en professionell fotograf man nog kan vara *s* men krukor, glas och vasar finns det gott om:-)
      Fantastiskt roligt att få ta del av dina betraktelser kallemannen! Och även jag ser nu vad du ser när du berättar det? Härligt!!!
      Tack för att du får bilderna växa:-)
      Och en Julig hälsning tillbaka från ett grådassigt blätråkigt Göteborg som trots allt andas jul:-)
      Mvh Vittran

  2. Älskar de allihopa… underbara färgtoner, magiskt ljus och energi som bara strålar!!!
    ”Annainstalation”… hahaha, gillar det! Du är enastående 🙂
    Kramar i massor
    Halina

    1. Äsch *rodnar* näääääää, men det värmer att du tyckte om hur de en gång så underbart doftande blå kom fram genom ljuset:-)
      Tack Halina och Kramar i massor tillbaka! En God Jul till dig och de dina

      Mvh Anna

Kommentera

