Skip to content

Mörka bilder vid ljuset

juli 9, 2012

Rubriken låter illavarslande jag vet, men blev själv förvånad av hur mörka och dystra bildskörden från helgens båtutflykt tedde sig. Bild nr 1 ovan är vinklad 90 grader medsols men fastande så för formen på stenen och hur den för mig framstod som en döskalle med sin perfekta prick – mitt i ögoncentrat. En ljus sten mitt ibland alla mörka. Dolda långt in under en gigantisk stor sten, placerat nästan som i en grav.

Att stirra ner  i vattnet är vansinnigt roligt, även med ett simpelt makro utan polariseringsfilter;-) Ja det är möjligt….Om man står på rätt ställe dvs och inte låter kameran bländas av glitterreflexer.

Här inväntade jag rätt våg som fick tången att vändas och plötsligt dök ett lejonansikte fram till höger i bild.

Bilderna nedan fotograferades dagen efter, på en äng jag ofta besöker.

Jag tror jag nämt den tidigare och nu senast då den var bombaderad av skalbaggar, trädgårdsbaggar närmare bestämt. Små gönbruna rackare med ”borstar” på sina antenner? Jag var nyfiken på om ängen klarat sig efter deras våldsamma och rika framfart… Det hade den inte, men förstöraren var inte skalbaggen utan människan. ”Min” frodiga äng var totalt nerplöjd och massakerad, kortklipp och jämnad längs med marken. Om orsaken för detta kalhygge var skalbaggarna vet jag ej, men den stund skalbaggarna lyckades härja fritt vid sin frodiga äng satte sina spår även utanför ängen.

I bilden nedan syns de perforerade blad baggarna mumsat på.. En vrålande man nere till vänster och ett övervakande öga till höger kanske du ser… Vem vet? Kanske är det naturen som lyser igenom med sin smärta och vanmakt…

Mer från båtutflyten finns här – klicka för att förstora:

14 kommentarer leave one →
  1. juli 9, 2012 7:19 e m

    Mörkare nyanser än vanligt var det här i dag, men lika vackert som vanligt!

    • juli 10, 2012 9:51 f m

      Ja det var märkligt tyckte även jag;-) Vad roligt att dom fungerade trots sin mörkhet
      Tack Cecielia för besöket:-)
      Mvh Anna

  2. juli 10, 2012 12:10 f m

    Hade svårast att hitta den vrålande mannen, men efter lite ändring på vinkeln hittar jag en som vrålar nedåt åt höger. Otroligt och imponerande med allt du hittar!
    Vad tråkigt att din äng inte finns kvar.. Håller tummarna att du hittar en ny inom räckhåll. Ser att vi hittat samma torkade blomstängel, visst var den rolig att fota!
    Hoppas förkylningen gett med sej.
    Mvh Johanna

    • juli 10, 2012 10:13 f m

      Oj fick du ändra vinkeln? Hm jag hittade min rakt framifrån, som bilden är s a s:)
      Strunt samma – att man överhuvudtaget ser något är förhoppningen, det behöver inte vara detsamma som jag själv ser? (men det låter ju så om du ser en vrålande gubbe:-)

      Ja, det var tråkigt fast ängen växer ju upp igen och förhoppningsvis minskade tillgången på mat för de små baggarna så att dom inte tar över så radikalt nästa år. Eftersom jag vet hur dom fungerar så blir det nog tyvärr ännu värre, skadan är redan skedd dom har redan ätit och parat sig. Hoppet får ställas till en svinkall vinter helt enkelt.
      Ahh, ja det är en fantastisk växt och hittade en enda av den där stora bollen vid en dold plats nedanför min äng. Fibbla heter dom tydligen, finns olika arter av dom där. Man brukar ju se dom lite oftare tycker jag, men det tysk vara ont om fibblorna i år här hos mig.

      Tack för titten och påhälsningen:-)
      Mvh Anna

  3. agneta viklund permalink
    juli 10, 2012 4:39 f m

    Men så söt den lilla tomtenissen är i din första bild! Den ser jag allra längst ned på stenen, huvud, ögon och lilla näsan:) Fantasin den e stark här oxo:) Ser nästan alltid lite ansikten här och var i dina fina bilder.Dom sista två fiiiiina bilderna ser nästan ut som maneter oxo, hörde att det fanns massor av dom just nu. Skulle gärna fotat dom och ibland åker jag till Monterrey Bay Aquarium och fotar maneter, fast nu är det ett tag sedan. Är förtjust i allt tranparent.
    Ha det bra på semestern din:)

    • juli 10, 2012 10:19 f m

      Men Agneta – vad du ser?? Jag har nu försökt i flera minuter hitta den där men icke! Han får helt enkelt vara din egen nisse, så tar jag döskallen;-)
      Precis det är så himla roligt, om du lyckas se mer och då även annat än jag själv i bilderna! Fantastiskt:-)
      Uärk, svar ja – det är massor!! Vanliga och de där attans brännmaneterna. Dom är så vackra det måste medges, men för badandet är det ett gissel….. Bättre då att se dom som hos dig – misstänker man kan se dom underifrån med genom glas? Att fotografera ovanifrån genom vattenytan och med ett makro är inte optimalt – jag vet, men man kan ju ändå försöka?:-) När man nu inte kan bada får man hitta på något annat;-)
      Kram Anna

      • agneta viklund permalink
        juli 10, 2012 11:43 e m

        Ja ta du döskallen, jag tar med glädje den lilla nissen:):) Men jag VILL att du ska se den. Om du gör bilden fyrkantig så att bara det nedersta på stenen är kvar, ca 5 cm och sen ser du ett v? Där är munnen och näsan ovanför och så två små ögon och en liten liten luva:)
        Ang maneter så har jag en gång simmat bland MASSOR av blåmaneter och de var så mjuka mot ryggen, de var ovanför mig och det kändes fint må du tro. Men det var alltså utan brännmaneter, dom gillar jag bara att fota.
        Jo glas är det emellan maneterna och mig i Monterrey.
        Hälsa sonen och gratta till hans 18 år…snart.
        Kram Agneta.

      • juli 11, 2012 12:50 e m

        Näääej *snyft* vilket V!??? Gaah
        Jag ser ju inget V agneta! *sliter mitt hår* Haha jösses…
        I stenen under döskallen eller den längre ner till höger eller vänster?

        Hualigen, du det där med maneter är en anan sån där skräck jag har inför, såg min äldste storebror bli bränd över hela kroppen av en röding som svepte över honom och stackarn vad han led..:-( All respekt för deras trådar.. Usch usch

        Jag skall hälsa o gratta;-) Det blir kalas hela veckan lång, behöver nog semester från semestern efter det;-)

        kram

  4. evalena permalink
    juli 10, 2012 6:03 f m

    Underbara Bilder vännen!
    Hoppas du har en skön semester
    Kram

    • juli 10, 2012 10:20 f m

      Tack så mycket tjejen!
      Ja det har varit lugnt o skönt, men nu måste ett storkalas planeas in – äldste fyller 18 och om närmaste släkten kommer blir vi 27 stycken! Jisses…
      Hoppas du mår väl?
      Kram

  5. juli 11, 2012 10:19 f m

    Läckra bilder, gillar kanske detta tema än mer (men det kan ju bero på min egen sinnestämmning …) 4 bilden är i mina ögon helt superb (dock inte helt klar på vad det är för en växt?). Ha de thorsten

    • juli 11, 2012 12:39 e m

      Jasså du är också i den svarta stämningen? Well me too. Ett ruskväder som gör humöret än mer svart hjälper inte till – man vill ju ha sol o värme? Gahh
      KUl att du gillade den där växten, läste på lite och tydligen heter växten Fibbla, varav det fanns ett antal olika arter inom…
      Ha det gott själv i mörkret, och tack för kommentaren.
      Tids nog kommer ljuset igen!!:-)
      Mvh Anna

  6. Agneta Viklund permalink
    juli 14, 2012 3:38 f m

    Anna, det är den vita stenen jag pratar om:) Om du ser längst ned på den. Tänk dig att den ligger på magen och ansiktet blir då rakt fram och kroppen bakåt och perspektivet är ovanifrån. Gör ett sista försök, den är så himla gullig:)
    Kram och sol härifrån.

    • juli 17, 2012 10:51 e m

      Ahaaa…..Hmm jag kan få till 3 stycken tomtar på det sättet i den vita stenen, så någon av dom är nog ”rätt” tror jag;-)
      Men lurigt är det då man är så ”inne” i att se en enda sak? Man blir nästa blind för allt annat;-)
      Tack för att du inte ger dig och för solen – den sken varmt och skönt idag.-)
      Kram

Kommentera

