Är kreativt suddigt och grafiskt skarpt..?

Är det inte lite så vi tänker lite till mans?

Det kreativa begreppet är för abstrakt att ”ta” på? Det är onåbart, obestämt och ständigt förnyande.. Iaf är det väl vår romantiserade bild av skapandeprocessen? Det är definitivt min bild av konst och kreativitet.

Suddigt och luddigt allra minst och kanske just så onåbart just därför. Vi väljer att se det som just detta – knäppt och tidvist oförståeligt, men fullt legitimt att vara just detta också. Faktum är att vi inte VILL se det på annat sätt tror jag.

Grafik (i reklamens värld) med sin färg och form står ofta för motsatsen! I mitt inre ser jag genast klara grälla färger som pockar på läsarens uppmärksamhet med direkt kommunikation! Ju större priser desto bättre – du skall fatta meddelanden omedelbart!!

Tid är dyrbart och tid får inte slösas.. hur länge läser en medelsvensson just DIN annons? Inte länge om ens alls – därför måste du snabbt fånga hans/hennes uppmärksamhet. Ju mer kontrastrikt desto bättre! Du skall känna det som en käftsmäll i ögonen då reklamen riktigt vill gripa tag i ditt ansikte och tvinga dig läsa just den vara eller tjänst just MITT företag vill förmedla. Om du gillar det du ser är av mindre betydelse – att du minns det – desto mer.

Det är den omedelbara bilden.

De kreatörer som lyckas riktigt riktigt bra med sin kreativa tankeprocess lyckas mer effektfull plantera en önskan hos ”sin” kundkrets – utan att de ens märkte vad som hände!

Forsman&Bodenfors är väl det yttersta exemplet på detta och tror fler än jag fullkomligt älskar ICA-reklamen som rullar i TV. Det är inte för inte de drar hem guldägg efter guldägg och trenden tycks inte vika av ett dugg, tvärtom. (Jag hoppas den där rekryteraren har bra i lön – han/hon tycks definitivt göra ett synnerligen gott jobb i sitt uppdrag att anställa kreativt folk)

De lyckas skapa en följetong på ett sådant sätt att vi tar ICA-Stig till våra hjärtan och slugt planterar sitt dolda meddelande likt reklamvärlden matrix!;-) När ICA-stig dyker upp vill iaf jag inte stänga av tv som jag annars alltid gör under reklamen? Njaepp – det är folkligt och trivsamt och jag tvärtom längtar till nästa scen eller händelse. Reklamen planterar inte bara en vara, utan en känsla av trygghet, värme och medmänsklighet något som hjärnan omedelbart kopplar i huvudet då man ser ICA´s röda bokstäver.

All heder åt dom och stående ovationer! That’s what advertising is all about folk!

Mitt eget fotograferande har vid mina två senaste tillfällen gått åt båda dessa totalt olika håll. Trots att jag fotat samma motiv: vinter och is. Det finns inte så mycket annat ute just nu;-)

Då bilderna är många väljer jag att visa enbart det suddiga.. det inte så omedelbara denna kväll.

Det som kanske anses som knäppt.. det som är så radikalt fel i sättet vi tränas att fotografera.

Inte alls som konstens alla regler – kanske är det konst just därför?;-)

Författare: Anna Ulmestrand

Fotograf med förkärlek till att kombinera ord med bild. I min blogg visar jag mer av mitt liv, mina tankar och tillrättavisanden till mig själv. En offentligt monolog, där jag om jag har tur.. kan få det till dialog med andra.

4 reaktioner till “Är kreativt suddigt och grafiskt skarpt..?”

  1. Oj, en hel radda bilder som inte är makro! Härliga stambilder som jag är väldigt svag för. Det är ju kanske lättare att läsa in egna tolkningar i en bild som inte är direkt föreställande och skarp. Här får man ju fundera lite extra och ge varje bild lite tid. Däremot är det ju inte säkert att en bild är kreativ för att den är oskarp och tvärtemot kan den skarpaste bild gjord på ett annorlunda sätt vara kreativ.

    1. 🙂 Nej.. inte macro.. Ljuset försvann, men lusten att fota brann fortfarande lika starkt i mig och vad passar då bättre än att skap ”kreativa” (läs skakiga) bilder
      Du har så rätt så rätt, men jag tycker det ibland uppfattas lite så.. att ju mer otydliga eller tvetydliga eller mångfascetterad en bild kan vara – desto mer kreativa..
      Eller också är det helt enkelt så att JAG uppfattar det så;-)

Lämna en kommentar